Kohalik VõimVaba AegValla uudised

Autoga saab Kesk tänaval sõita taas 13. juulist

Küsisime kesktänava ehitusega seoses mõned küsimused ehitajatelt

Millise Eesti linna süda on täpselt üks kilomeeter pikk?

Vastan: Elva oma. See süda laoti 1908.aastal hästivalitud munakividest raudtee- ja hobupostijaama vahele. Naispuhkajate heaks, kel polnud kusagil mujal näidata oma laiaservalisi kübarakesi, uhkeid kleidikesi ja kauneid kingakesi. Seni pidid nad patseerimiseks leppima vaid puust raudteeplatvormiga, mis oli 45 meetrit pikk.

Aga kuhu pidi asula keskus tulema?

Sel teemal läks kohaliku rahva seas peagi vägikaika vedamiseks. Andersonid ja teised käsitöölised, kes asusid elama Uderna kõrtsi taha, tahtsid asumi keskust enda juurde kõnnumaa vaba viilu peale. Pritsumaja ümbruse elanikud aga hoidsid kramplikult kinni sealsest suuremast platsist, kus peeti turgu, näidati suvel tsirkust ja korraldati tulekustutajate paraade. Kolm aastat käidi kohutki, aga keskust ei saadud siia ega sinna. Tõsi, turg koliti 1926.aastal ikkagi kõrtsi juurde üle.

Nii jäigi Elva südameks uue turu ja raudteejaama vaheline Kesk tänav, mille äärde ehitati hotellid, kohvikud ja poed. Asumi n.-ö keskpunkt andis endast sestsaadik ja kaua üsna kärarikkalt märku – 3-4 hobuvankrit põristas vähemalt päeva ajal pidevalt edasi-tagasi…

Nüüd on Elva süda remondis. Täpsemini kaasajastamisel. Kuni oktoobrikuuni kaasa arvatud. Siis, nagu valla koduleht seletab, muutub peatänav mugavamaks jalgsi ja rattaga liikujale, tulevad tänavaäärsed parkimiskohad ning kaunimaks muutub haljastus. Kahju, et selleks ajaks aasta ilusam osa tänavu läbi saab.

Lubatakse, et linn saab lõpuks ometi kontsentreerituma südame – keskväljaku. Sellega seotakse koguni Arbi järve äärne puhkeala. Sinna planeeritud rannarajatisi asub keskväljakuga siduma mõtteline erinevate funktsioonidega sisustatud kiir – sellel on päevitusala, ranna- ja kohvikumajake, võrkkiiged, lauatennis, õuemale ja mudilaste mänguala. Euroopa toetab Elvat 1 010 000 euroga.

Töö käib. Tavasõidukite liikumine on loomulikult olnud mõni aeg nullis. Või tükatine. Jääb vist nulli ka asfalteerimise ajal. Ninatargad väidavad, et targem olnuks remontida peatänavat pikkupidi ja poole kaupa. Siis saanuks vähemalt ühe sõiduraja pealt mugavamalt kaupa poodidesse tuua ja töntsima liikumisvõimega inimesed oma sõiduriistadega objektidele lähemale jõuda. Tegelikult käib remont korraga kogu rindel.

Pöörame projekti korraks teise rakursisse. Poetame selle suure töö Kesk tänava läheduses seisva linnakodaniku silmadesse. Ekstreemsuse mõttes lisame: kodanik ei ole nii terve, et kogu kilomeetri jalga puhkamata maha käia. Istepinke meil Kesk tänaval pole.

Küsisime selle kohta mõned küsimused vallavalitsusest

Pool aastat on pikk aeg. Kas oleks kodanikule abi, kui toimetaks tema postkasti kontuurkaardi, millel nutikamad lähenemisteed üleval, kustkaudu pääseb sõiduriistaga võimalikult lähedale näiteks vallavalitsusele, apteekidele, perearstide majale, endisele teenindusmajale, Kaubahoovile ja kasvõi Rimi kauplusele?

Vallavalitsuse kommunikatsioonijuht Merilyn Säde:

“Oleme seni jaganud kõikides valla kanalites (valla infoleht, veebilehekülg, valla Facebooki-lehekülg, Elva valla äpp ja Elva linnasüdame ajakohastamise blogi) infot selle kohta, kuidas täpsemalt Kesk tänaval liikuda saab. Elva linnasüdame ajakohastamise blogis (blogi.elva.ee) on olemas kõik projekti ja ehitust puudutav, niisamuti liiklusskeem ja soovitused selleks, kuidas kõige paremini ehituse ajal liigelda ning millele tähelepanu pöörata. Ehituse ajal on püütud tagada ligipääs kõikidele tänava ääres asuvatele hoonetele. Liiklemisel on olnud oluline järgida liiklusmärke, sest nii autoga ka kui ka jalgsi on tegelikult olnud võimalik liikuda kogu aeg. Ka praegu on autoga ja jalgsi liikumine igale poole võimalik ning neil, kel ei ole võimalik näiteks tulla vallamajja jalgsi, saavad auto parkida vallamaja taha; niisamuti on võimalik parkida auto kultuurikeskuse taga asuvasse parklasse või lähedal asuvatele tänavatele. Auto on võimalik jätta ka Pikk tn 12 asuvale kinnistule. Jalgsi on võimalik liikuda igal pool, kuid ehituse tõttu tuleb tänaval liikudes olla eriti tähelepanelik ja ettevaatlik”.

Eelmise ühiskonnakorra ajal oli kombeks, et tee tehti korda, asfalt pandi maha ja siis… freesiti asfaldisse tranšeed, et paigaldada kommunikatsioonid. Ikka eraldi ja eri ajal – kanalisatsiooni, sadeveetorustiku ja elektrikaabli jaoks. Kuidas me tänapäeval Elvas talitame?

RTS Infraehituse objektijuht Kristen Veibri:

Aeg liigub edasi ja sellega koos laienevad teadmised ja võimekus eri tööde ja projektide omavahelises koordineerimises. Tänapäeval üritame siiski igal võimalikul juhul vältida korralikult tehtud töö enneaegset ja asjatut lõhkumist. Selle tarbeks on vajalik erinevate osapoolte koostöö ja infovahetus. Tänapäeva Elvas on näiteks praegu rekonstrueeritav Kesk tänav selle hea näide. Ca 10 aastat tagasi rekonstrueeriti tänaval vee- ja olmekanalisatsioonitorustikud – nende eluiga on kindlasti mitu aastakümmet. Praeguse ehituse käigus rajatakse tänavale ka uus sadeveekanalisatsioon. Erinevate huvitatud isikute koostöös paigaldatakse paralleelselt praeguse ehitustegevusega ka kiire interneti valmidus ning täiendavad elektrikaablid ja kaablihülsid planeeritavate rajatiste tarbeks. Kõik ikka selle nimel, et lõpptulemus oleks võimalikult kauakestev ja silmailu pakkuv”.

 Kas on lahendusi, et Kesk tänava lähedal asuvad parkimiskohad poleks remondi ajal nii totaalselt täis pargitud? Särgivabrikus tööl käivale inimesele ei taha nõudmisega tema auto kaugemale parkida tuska teha. Samas teistele inimestele on kiire käik teenindusmajja või telefonipoodi sageli hädavajalik. A-Marketi parklas on näiteks kord, et autot saab seal parkida pool tundi.

Vallaarhitekt Jaanika Saar:

Ehitustööde tegemise aeg on linnarahvale alati keerulisem ja ebamugavam. Praeguses olukorras tuleb olla lihtsalt kannatlik ja leida parkimiskoht olemasolevate hulgast. Tähelepanu tuleb pöörata sellele, et parkida ei tohi erakinnistutele ning asutuste eraparklatesse. Uue lahendusega muutub parkimiskorraldus linnas palju selgemaks ja kasutajasõbralikumaks“. 

Kodanik kipub tegijat ikka tagant kiirustama. Ja mitte ainult suusaraja kõrvalt. Kas on väljavaateid, et Kesk tänaval autod juba enne novembrit lahedasti sõita saavad?

RTS Infraehituse objektijuht Kristen Veibri.

Autodega peaks tänaval saama lahedamalt sõita juba peale Rally Estoniat ehk pärast 13. juulit – just selleks ajaks on Kesk tänav asfalteeritud. Peale seda jätkuvad küll tööd kõnniteede, parkimistaskute ning muude ümbritsevate alade osas, kuid liikumine muutub kindlasti lihtsamaks”. 

Ja lõpetuseks. Valla koduleht ütleb, et linn saab keskväljaku. Millisena nähakse selle funktsiooni? Tavainimene kujutab endale ette, et tegu peaks olema kohaga, kuhu rahvas koguneb nii argi- kui pidupäeval, nii rivis kui rivitult, kus peetakse pidulikke kõnesid, heisatakse riigilipp ja tehakse linnarahva jaoks muud huvitavat …

Vallarhitekt Jaanika Saar:

„Elva saab tõepoolest endale uue keskväljaku, mis hakkab asuma Kultuurikeskuse hoone ees ning kus on võimalik korraldada nii argi- kui ka pidupäevaüritusi. Keskväljakule paigaldatakse jõulude ajal ka jõulukuusk ning seal korraldatakse üritusi. Keskväljak on ürituste korraldamiseks turvaline, tänavast tagasiastega ning autoliiklusest eemal.

Uus keskväljak ulatub kiirena Arbi järveni ning lõppeb järvele ulatuva platvormiga. Alal on väga palju funktsioone, seal paiknevad kohviku inventar, mänguväljakuatraktsioonid nii väikelastele kui ka täiskasvanutele, järveäärsele alale paigaldatakse puhkamiseks võrkkiiged ning rannaplatvormile rannamööbel.

Pidulikeks üritusteks saab kasutada ka vallavalitsuse hoone ette rajatavat lipuväljakut, kus saavad olema istepingid ning platsi kaunistavad kirsipuud“.

Suur tänu vastajatele!

Kirjutas ja valla kommunikatsioonijuhi abiga usutles

KALJU HOOK

Tags
Show More

Elva Elu

Panime lehele nimeks Elva Elu. Kunagise paberlehe auks, mis ilmus Elvas aastatel 1932-1937 ja ka 1960.aastate algul. Püüame selle sõnumitooja mälestust hoida tänapäeval aus ja väärikuses edasi.
Back to top button
Close
X