ArvamusKultuurPolitsei nädalValla uudised

Kaherattaliste ratsudega ohutult liiklema

On rõõm näha, et kevade saabumisega on meie linnatänavad täitunud kaherattaliste sõpradega. Paraku ei ole tänaseks veel kergliiklejad ja autojuhid üksteise olemasoluga harjunud ning paistab, et nii üks kui ka teine osapool on ohutu liiklemise põhitõed talve jooksul sootuks unustanud. Kordame need üle!

Kahjuks näitab statistika, et just kevaditi, kui asfalt on kuiv ja päike sirab kõrgel taevas, juhtub õnnetusi jalgratturitega tavapärasest enam. Üle kogu Eesti juhtus mullu 239 liiklusõnnetust, mille üheks osapooleks jalgrattur. Neis õnnetustes kaotas elu neli ning sai vigastada 229 inimest. Tänavu on Eestimaal jalgratturitega juhtunud 27 avariid. Õnneks hukkunud ei ole keegi, ent viga on saanud 27 ratturit. Tartumaal on tänavu napi rattahooaja jooksul juhtunud juba neli rattaõnnetust, kus on viga saanud sama arv inimesi.

Vältimaks liiklusõnnetusi ratturi ja autojuhi vahel, tuleks kõigil kaherattaliste juhtidel oma teadmisi ning oskusi hooaja algul värskendada. Esmalt enne sõitu kontrollida, kas jalgratta pidurid ja signaalkell on endiselt töökorras ja toimivad. Et ratas kaasliiklejate jaoks nähtav oleks, peab sel ees olema valge ja taga punane tuli ning vähemalt ühe ratta mõlemal küljel kollane või valge helkur. Sõites pimedal ajal või halva nähtavuse tingimustes peavad ratta esi- ja tagatuli olema sisse lülitatud. Et ka ise märkamatuks mitte jääda, on mõistlik ise samuti sõites kanda ohutusvesti või helkurmaterjaliga varustatud erksavärvilist riietust.

Oluline trend on ka see, et kui purjuspäi auto juhtimist tolereeritakse aina vähem, siis rattasadulasse ronitakse joobnuna liigagi tihti, kuigi seegi on keelatud. Pole ju kahtlust miks – sest purjus inimesele on rattasadulas püsimine paras tasakaaluharjutus ja tsirkusetrikk.

Laste ohutust silmas pidades on kehtestatud nõue, et alla 16-aastased lapsed peavad teel jalgrattaga sõites kandma jalgratturikiivrit. Samuti peab sobiv kiiver olema näiteks jalgrattaistmel või –haagises sõidutatavatel lastel. Kuigi seadus ei nõua vanemal kui 16 aastat kaitsva kiivri kandmist, on äärmiselt vajalik seda teha ka vanematel, kes samas saavad kaitsta ennast raskete peavigastuste eest ja olla ka eeskujuks väiksematele liiklejatele.

Ratturite, rulluisutajate ja ka teiste kergliiklejate jaoks on ohutul liikumisel tähtis, et avatud oleks kõik meeled. Kõrvaklappidest muusika kuulamine või ninapidi nutitelefonis surfamine lõikab aga liikleja ümbritsevast ära ja seega on oluline, et klapid ja telefonid liiklusest eemale jääks.

Jalgrattur ei ole jalakäijaga võrdne

Iseseisvalt sõiduteel liigeldes peab jalgrattur olema vähemalt 10-aastane. 10-15-aastane jalgrattur peab selleks omama ka vastavat juhiluba. Kel puudub aga juhiluba või pole veel vastavas eas, peab sõiduteel liikuma lapsevanema järelevalve all. Lapsevanem peab seejuures oskama valida ohutuks rattasõiduks sobiva liikluskeskkonna ning vastutab ka lapse ohutuse ja liikluses õige käitumise eest.

Rattahooaja alguse puhul juhin tähelepanu asjaolule, et sõidutee ületamisel ülekäigurajal ei ole jalgrattur võrdsustatud jalakäijaga. Kui mootorsõiduki juht on kohustatud ülekäigurajal jalakäijale teed andma, siis jalgrattaga sõitva liikleja suhtes mootorsõiduki juhil sellist kohustust ei ole. Ülekäigurajal saab jalgrattur teed ületada siis, kui sõiduteel liiklejaid ei ole või siis võtma jalgratta käe kõrvale, et mootorsõiduki juhil tekiks kohustus talle ülekäigurajal teed anda. Kahetsusväärselt on see asjaolu paljudele jalgratturitele teadmata ning on esinenud liiklusõnnetusi, kus jalgrattur saab vigastada just sellises olukorras.

Tuletan kõigile liiklusosalistele meelde, et kokkupõrke korral autoga saab rohkem kannatada alati nõrgem pool-jalakäija ja jalgrattur, sest neil  pole ümber kaitsvat rauda.

Lisaks soovitan mitte jätta oma jalgratast avalikus kohas järelevalveta ega mingil juhul lukustamata. Jalgrattaid lukustades tuleb lukk kinnitada kindlasti ümber rattaraami ja posti nii, et jalgratast ei saaks kätte näiteks posti ülesse tõstmise või esiratta eemaldamise teel, kus lukk libiseb esihargi küljest maha ja jääb sinna samasse posti külge. Kui jalgratas on teile väärtuslik, tuleks kindlasti investeerida korralikku rattalukku.

Politsei soovib kõigile jalgratturitele ja teistele liiklejaile ohutut liiklemist ja tähelepanelikkust ning teineteisega arvestamist teedel ja tänavatel.

Jaana Toode

Tartumaa piirkonnapolitseinik

Näita rohkem

Elva Elu

Panime lehele nimeks Elva Elu. Kunagise paberlehe auks, mis ilmus Elvas aastatel 1932-1937 ja ka 1960.aastate algul. Püüame selle sõnumitooja mälestust hoida tänapäeval aus ja väärikuses edasi.

Sarnased artiklid

Back to top button
Close
X