Waksal Ekspress - Elva Tänavagurmee
Elva linnKogukond

TOOMAS LAATSIT: Toitlustaja vahetus on toonud Elvasse palju pahameelt

Kevadel sain linnapea käest pahandada mingite allkirjade kogumise pärast lasteaia juures. Selleks ajaks polnud ma enam mitmendat aastat lasteaed Murumuna hoolekogus – esimese hooga jäigi mulle selgusetuks, mille eest pahandada sain…  Järgmisena tuli kriitika tuttavalt Pühajärve Põhikoolist – miks te ometi lasite selle P. Dussmann Eesti OÜ-l oma kooli kööki sisse! Sealsesse kooli tuli see toitlustusfirma samuti välja kuulutuatud hankega ning mind hoiatiati mitu korda – lapsed termostes sodiks haudunud kaugemalt suurköögist kohale toodud keedukartuleid ei söö. Jälle ei saanud ma aru, mis jant on, kuna isiklik kogemus puudus!

Mõne aasta eest Murumuna hoolekogus teiste lastevanematega nentisime, et lasteaia toit  ongi meil supperluks ja vaielda jäigi ainult tervishoiutöötaja ettepaneku üle – kas  vähendada hommikust piimaklaasi poole võrra, kuna hommikuses pudrus on juba teine pool piima sisse segatud! Piimas sisalduv liigne kaltsium pidi lastele halvasti mõjuma… Murumuna lasteaed kuulub nn Tervist Edendavate Lasteaedade (TEL) võrgustikku – lapsevanemana oli tunda lasteaia pingutusi pakkuda tervislikku toitu (köögiviljad olid tol ajal ka vist kohalikku päritolu) ja kõik olid rahul (sh lasteaialapsed), kui mõningane rahulolematus toidu päevaraha suuruses (1.8€/päevas) välja arvata – lasteaias maksavad senini lapsevanemad toidu eest ise.

Sellel sügisel läks siis jant Elvas lahti, nagu mulle kevadel ennustati!

Kuulsin usaldusväärsest allikast, et alles kolm päeva enne 1. septembrit sel sügisel hakati hanke võitja poolt kokkasid koolitama… Vist tänaseni on hanketingimustega lubatud menüüd infona ette puudu, sama peaks olema diabeetikutele üliolulise toitude süsivesikute sisalduse infoga… Ühe diabeediku lapsevanem lubas ise toiduportsjoneid kaaluma minna, et siis süsivesikute kogus ise välja rehkendada…

Küsitlesin ka oma Elva Gümnaasiumi algkooli osas õppivaid kahte last ja ning resümeerin seda aljärgnevalt koos lahendusettepanekutega.

  1. Kõige olulisem: toit on sageli „lödi“ ja „maitsetu“ (eelkõige keedukartul).

Makaronid olevat samuti sageli ülekeedetud ja kokku kleepunud (võibolla tuuakse need termostes kuskilt suurköögist), seda väidet olen kuulnud ka lasteaedade kohta. Lisasool (lisamaitseained), mis võiks olla igal toidulaual vajadusel võtta, asub „kuumleti jaotusliini“ (selline on termin riigihankes, selle tehnilise kirjeldusega saab tutvuda siin: https://goo.gl/oXCGL9 ) lõpus. Kui laps tahab lisasoola (mis pole iseenesest ju teadupärst tervislik) maitsetule toidule, peab ta taldrikuga minema tagasi „jaotusliini“ lõppu ja seda seal toidule peale raputama. Väiksemate klasside õpilased ei julgevat lisasoola järele minna – ju seal liini lõpus siis sagin ees ootamas on…

Tehniliselt võttes: isegi kui toidu kalorid, vitamiinid ja süsivesikute osakaal on paigas – peab toit olema hästi maitsestatud ning see peab väiksematele ja suurematele klientidele väga hästi maitsema! Ei saa olla linnakodaniku poolt vaadatuna olukord, mil lapsed on söömata, kokk teab juba ette, et peab ette antud retsepti järgi valmistatud toidu õhtul arvestatavas osas minema viskama, teenuse eest aga ettevõttele makstakse täit raha!  Kelle jaoks see säästuefekt siis hetkel kasulik on?

Hanke tehnilistes tingimustes väga rangeid nõudeid toidule ei ole – nõutakse „võimalikult“ värskeid tooraineid (p. 6.6., sh ei määratleta päritolu – EU vaba turgu arvestades seda ilmselt teha ei saakski), välistatakse sulfideeritud (konservant) kartulite kasutamine (p. 6.9), punktis 6.14. on toodud välja soovitus kasutada kodumaist puuvilja (kodumaisele köögiviljale sellisel viisil ei rõhuta) ning punktis 6.18 nõutakse piisavas koguses tasuta joogivett. Toidu maitseomaduste osas vastavaid kirjeldusi mina ei leidnud. Aga ju seda on ka keerukas kirjeldada – toidumaailmaga rohkem kursis olevad spetsialistid teavad ehk täiendada…

Lahendusettepanek: toitu peaks hakkama süstemaatiliselt hindama kooli esindajad, mõned hea väljendusoskusega koolilapsed, võimaluse korral ka keegi hoolekogust. Saadav tagasiside peab jõudma nii toitlustaja kui ka teenuse tellijani! Ning igaks juhuks peavad maitseainete topsid saama ka toidulaudadele ning tagama peab vajalikuks koguses joogikraami! Ka teenusepakkuja võiks olla huvitatud, et tema maine turul kvaliteetse teenuse osutamise eest tunduvalt tõuseb!

  1. Laste järjekorras ootamine ja iseteenindus „kuumleti jaotusliini“ juures.

Iseenesest pole halb, et lapsed peavad ise endale oma käega toitu tõstma ja saavad valida kui palju miskit soovivad. Aga arvestama peab sellega, et tagant järjekorrast on eesmistele seisjatele peal surve  ja aega kastmekulpi nõrutada väga pole. Viimases järjekorras seisjatele pidi laste sõnul jaguma kõike vähem (ju siis ikka taldrikutele toitu tõstetakse!) ja eelnevatest serveerijatest pidi kiirustamisest ja kogenematusest „rada“ järel olema, nii et kandik järjekorras ootajatel pärast seetõttu nt kastmega koos. Samuti kurdeti, et mahla ei jagu ning samuti joogivett (selle piisav olemasolu on nõutud hanke punktis 6.18). Kandikud pidid olema libedad ning toiduga nõud kiiruga astudes libisema – meie õpilase „skoor“ olevat kaks-kolm taldrikut sellel sügisel.

Lahendusettepanek: kuna tegu on lastega, siis enamjaolt on ju teada minimaalne portsjon (kalorid on ju määrateltud), mida ära jõutakse süüa – ettevõtte personal peaks kuumletti portsionid valmis serveerima, et järjekorra liikumist kiirendada. Libedatele kandikutele on ka ehk mingi tehniline lahendus maailmas olemas – libisemist takistav kandikute pind vms.

Kuldne reegel – ära lõhu asja, mis töötab! Eriti siis kui see hästi töötab!

Saan aru, et linna poolt sooviti senist head kvaliteeti üle Elva allasutuste saada soodsama hinnaga, kuid midagi läks siiski valesti. Linnavalitsuse möödunud kevadsuvises artiklis (https://goo.gl/9RjSkL) on kirjas, et toitlustusteenust tarbivate allasutuste rolliks pidi jääma  üksnes menüüde kooskõlastamine ja teenuse kvaliteedi kontroll.

Restoranis kaks korda mittemaitsvat rooga samale kliendile ei müüda! Praegu tundub, et hanke võitjale on tasu igal juhul teenuse tellija poolt lepinguga garanteeritud – õhtuks köökides ära visatav toidu kogus ettevõttele tasutavat rahavoogu kuidagi ei mõjuta!?

Tagasiside kvaliteedi hindajatelt (toitlustusteenust tarbivad linna allasutused) on vaja viia jõuliselt koos lastevanemate kriitikaga juristi silme all toitlustajani. Elva dokumendiregistrist selgub, et juba on olnud mitmeid kohtumisi linna ja toitlustaja vahel. Tundub, et asi pole tänaseks parem saanud ning hetkel on kannatajateks lasteaedade ja koolide väiksemad ja suuremad õpilased.

Kui tekkinud probleemidele ei leita heatahlikku lahendust, tuleb tõesti tühistada kehtiv leping puudustele viidates toitlustajaga P. Dussmann Eesti OÜ ja taastada toimiv toitlustuse süsteem Elva õppeasutustes.

Toomas Laatsit
Elva linnakodanik

 

Sildid
Näita rohkem
PUHAS PESU, PUHAS RÕÕM!

Elva Elu

Panime lehele nimeks Elva Elu. Kunagise paberlehe auks, mis ilmus Elvas aastatel 1932-1937 ja ka 1960.aastate algul. Püüame selle sõnumitooja mälestust hoida tänapäeval aus ja väärikuses edasi.

Sarnased artiklid

Vaata veel lisaks

Close
X